معرفی کتاب از خوب به عالی
از خوب به عالی اثر جیم کالینز اولین بار در سال ۲۰۰۱ و با عنوان کامل «good to great: why some companies make the leap- and other’s not» منتشر شد. این کتاب در دستهی کتابهای مدیریتی قرار میگیرد و دربارهی مهارتهایی حرف میزند که میتوانند یک اتفاق خوب را به یک اتفاق عالی تبدیل کنند. این کتاب در زمان انتشار به فروش چهارمیلیون نسخه رسید که در میان کتابهای حوزه کسب و کار در زمان خودش بینظیر بود. تعدادی از مدیران وال استریت ژورنال این کتاب را بهترین کتاب مدیریتیای که خواندند نامیدند و پابلیشرز ویکلی آن را با واژهی ارزشمند توصیف کرد.
در این کتاب جیم کالینز از شرکتهایی حرف میزند که توانستهاند گردش مالیای چندین برابر میانگین بازار را برای یک دورهی پایدار حداقل پانزدهساله حفظ کنند. روند نگارش این کتاب درواقع یک پروژهی تحقیقاتی بود که منجر به ایجاد بیش از ۶۰۰۰ مقاله و ۲۰۰۰ صفحه استاد شد. او در نهایت توانست یک سری ویژگیهای کلیدی را پیدا کند که سازندهی مسیر حرکت از خوب به عالی است.
کتاب از خوب به عالی تاکنون به بیش از بیست زبان مختلف برگردانده شده و دو دهه پس از انتشارش هنوز هم نکات ارزشمندی در خود دارد که میتوانند برای کسب و کارهای مختلف راهگشا باشند.
درسهای کتاب از خوب به عالی برای کسب و کارها
از خوب به عالی یک کتاب کاربردی است. این کتاب ایدههایی را در اختیار شرکتها میگذارد تا مرحلهی متوسط بودن را پشت سر بگذارند و به جایگاهی والاتر دست پیدا کنند. اگر بخواهیم خلاصه کتاب از خوب به عالی را بگوییم باید از درسهایی که هرکدام در یک فصل این کتاب بررسی شدهاند، حرف بزنیم. این درسها در عبارات زیر خلاصه شدهاند:
- رهبری سطح پنجم را به کار ببندید
- اول فرد، سپس هدف، افراد درست را انتخاب کنید
- با حقایق تلخ روبهرو شوید (با این حال، ایمان خود را از دست ندهید)
- مفهوم خارپشتی (سادگی در چارچوب سه محور فکری)
- فرهنگ نظم گرایی، دیسیپلین در شرکتهای موفق حرف اول را میزند
- استفاده از شتابدهندههای تکنولوژی
- چرخهی رشد و چرخهی نابودی
جیم کالینز، مردی که دنیای تجارت را میشناسد
جیم کالینز نویسنده، محقق و سخنران آمریکایی است که بیشتر کارهایش در حوزهی مدیریت کسب و کار هستند. او متولد ۱۹۵۸ است و در دانشگاه استنفورد در رشتهی ریاضی در مقطع لیسانس و رشتهی MBA در مقطع ارشد درسخوانده است. او در شرکتهای زیادی بهعنوان مدیر محصول کار کرده و کارهای تحقیقاتی مختلفی را هم در استنفورد پیش برده است. این نویسنده شش کتاب نوشته است که بیشتر آنها در فهرست پرفروشهای نیویورکتایمز قرار گرفتهاند:
- فرای کارآفرینی
- ساختن برای ماندن
- از خوب به عالی
- تعالی مبتنی بر انتخاب صحیح
- تبدیل کسب و کار شما به یک شرکت بزرگ ماندگار
پس از این کتاب چه کتابهایی بخوانیم؟
حوزهی کسب و کار پر از کتابهای ارزشمندی است که توانستهاند در افزایش مهارتهای افراد به آنها کمک کنند و در ارتقای روشهای مدیریتی موثر باشند. اگر شما هم به این نوع کتابها علاقهمندید و کتاب از خوب به عالی توانسته است اثرگذاری لازم را برای شما داشته باشد در ادامه پیشنهادهایی برای شما وجود دارد.
کتاب اسرار ذهن میلیونر و کتاب چهارراه پولسازی و کتاب سنگفرش هر خیابان از طلاست بعد از خواندن این کتاب پیشنهاد میشود
در بخشی از کتاب از خوب به عالی میخوانیم
بنابراین، مثل ژنرالی که پس از ورود به خاک دشمن، دستور دارد همهی قایقها را بسوزانند، تنها یک گزینه میماند و آن پیروزی است. وقتی اسمیت تصمیم خود را مبنی بر فروش ماشین آلات اعلام کرد، یکی از اعضای هیئت مدیره تصمیم او را حرکت جسورانهای نامید که تا آن زمان از یک مدیر عامل دیده نشده بود.
او حتی ماشین آلات کیمبرلی و ویسکانسین را فروخت و تمام درآمد حاصل از این کار را به تجارت مصرفی اختصاص دارد و بر برندهایی چون هاگیز و کلینکس سرمایه گذاری کرد.
رسانههای تجاری این حرکت را احمقانه خواندند و تحلیلهای وال استریت سبب افت سرمایه شد. اسمیت هرگز مردد نشد. ۲۵ سال بعد، کیمبرلی- کلارک صاحب بلافصل اسکات پیپر شد و بر شرکت پروکتر و گمبل در تولید شش محصول از هشت محصول پیشی گرفت. اسمیت عملکرد عالی خود را در دوران بازنشستگی نشان داد و بهروشنی گفت: «من هرگز از تلاش برای ارتقای کارم دست برنمیدارم».
شرکتهای از خوب به عالی که از همان ابتدای کار موفق عمل کردند، بسیار کم بودند. دلیلش تا حد زیادی این بود که آنها به رشد و موفقیت خود واکنشی نادرست داشتند. موفقیت کارآفرینانه مستلزم خلاقیت، قدرت تجسم و جسارت در حوزههای بدیع و ناشناخته و شور و اشتیاقی بیاندازه است. وقتی شرکتی رشد میکند و ابعاد پیچیدهتری مییابد، بهتدریج از مسیر موفقیت خود منحرف میشود و افراد جدید، مشتریان جدید، سفارشات جدید و محصولات جدید ذهنش را مشغول میکند. با این همه آشفتگی، آن چیزهایی که روزی بسیار دوستداشتنی و مطلوب بود اکنون به هدفی ناهماهنگ و درهمریخته تبدیل میشود. نبود برنامهریزی، نبود نظم مالی، نبود سیستم و هر گونه انضباط و مقررات، تعادل و ثبات سازمان را از بین میبرد و مشکلات در همه حوزهها از جمله مسائل مربوط به مشتریها، گردش مالی و برنامهها ظاهر میشود.
اگر قصد خرید کتاب های موفقیت مالی را دارید این کتاب را به هیچ عنوان از دست ندهید
برای خرید کتاب های روانشناسی و خرید کتاب های توسعه فردی میتوانید روی قسمت دسته بندی کتاب ها کلیک نمایید برای خرید کتاب معرفی شده روی قسمت افزودن به سبد خرید در اول صفحه کلیک کنید اولین خرید شما در هشتگ کتاب همراه با ارسال رایگان میباشد.
leila –
وقتی رسید دستم یکم از کتاب رو خوندم عالی بود ممنون از هشتگ کتاب