مجله هشتگ کتاب

چرا اعتماد به نفس نداریم ؟ ریشه عدم اعتماد بنفس

عدم اعتماد بنفس 1

گرچه فرض را بر این می‌گیریم که ما، مانند هر فرد دیگری، باید بخواهیم اعتماد به نفس داشته باشیم، شاید در خلوت خودمان شک داشته باشیم ! که اعتماد به نفس، در واقع، حالت خوشایندی است یا بد !؟ . ما شاید بدون آن که متوجه بشویم، اعتماد به نفس کامل داشتن را به طور غیرعادی زننده در نظر بگیریم و در نیمه نهان وجودمان وابسته به تردید و فروتنی باقی بمانیم.

شاید در خلوت به این افتخار کنیم که از آن نوع افرادی هستیم

که در رستوران‌ها شکایت نمی‌کنند،

در مورد حقوق کم شان اعتراضی نمی کنند

و اگر قرار بیموقعی دارند از همه دوستانشان نمی‌خواهند به خاطر آن‌ها تعطیلاتشان را جابجا کنند.

یا با  صدای بلند به موسیقی گوش نمی‌کنند.

افرادی که افتادگی و فروتنی را در برابر بیان عقایدشان نشان می‌دهند، در واقع تلاش می‌کنند تا از تجربه‌های ناخوشایند در گذشته حفاظت کنند. این تجربه‌ها ممکن است در دوران کودکی و نوجوانی آن‌ها شکل گرفته باشد، زمانی که در اطراف افرادی بوده‌اند که خیلی ناخوشایند و مستبد بوده‌اند و به طور وحشتناکی پرتوقع و ناشکیبا بوده‌اند. این افراد ممکن است به دلیل تجربه‌هایشان، به طور ناخودآگاه احساس تحقیر شدن کنند و به راحتی احساس ناامنی کنند. به همین دلیل، آن‌ها ممکن است در برابر ابراز عقایدشان بسیار حساس باشند و ترس داشته باشند که دوباره تحقیر شوند.

اگرچه برخی افراد فکر می‌کنند که برای رسیدن به موفقیت، لازم است که خود را نمایان کنند و خودنمایی کنند، اما این رفتار ممکن است به جای کمک به رسیدن به موفقیت، باعث شود که افراد دیگری از آن‌ها دوری کنند. بدون شک، برای رسیدن به موفقیت، لازم است که اعتماد به نفس داشته باشیم، اما این به معنی نمایان کردن خودنمایی نیست. در واقع، بهترین راه برای رسیدن به موفقیت، این است که با احترام به دیگران رفتار کنیم و به آن‌ها احترام بگذاریم و همزمان اعتماد بنفس داشته باشیم.

ما نباید فراموش کنیم که بدگمان بودن به اعتماد به نفس بطور سنتی تایید فرهنگی فوق العاده ای زیادی داشته است. در دین ها و آموزه های دینی مانند مسیحیت که برای سده ها بیشترین تأثیر را روی طرز فکر غربی داشته است، به شدت نسبت به آنهایی که خودشان را خوب محسوب می‌کردند ظنین و بد گمان شمرده میشدند .

وقتی فروتنان در محبوبیت لطف الهی می‌آرامند، مغروران آخرین افرادی خواهند بود که به پادشاهی خداوند وارد می‌شوند. نظریه سیاسی کارل مارکس (1818-1883)

به این استدلال ظاهراً یک سری از نظریه‌ها را اضافه کرد که موفقیت اقتصادی همواره مبتنی بر سوءاستفاده از دیگران است ؟! پس جای تعجب نیست که این طور احساس کنیم که برای این که شهروندان باخلاقی باشیم، باید از صحبت در مورد علایقمان اجتناب کنیمو ابراز وجود نکنیم . اما این رویکرد هم می‌تواند خطرهای خود را داشته باشد.  عدم اعتماد ما به اعتماد به نفس ممکن است به نسخه‌های گمراه ابراز خود اجازه‌ی رشد دهد.

“رویکرد ما ممکن است غیرعادلانه باشد. دیدگاه منفی ما از اعتماد به نفس ممکن است بی‌اندازه باشد و ویژگی‌های خاص گذشته‌ی ما وابسته باشد؛ وابسته به آن گونه افرادی که ما اعتماد به نفس را اولین بار در آن‌ها مشاهده کرده و بهترین و قابل اعتمادترین نماینده آن نبوده‌اند . و ذهنیت ما در مورد داشتن اعتماد بنفس تبدیل به ذهنیتی منفی شده است .

شاید مشکل واقعی ما اعتماد به نفس نباشد، بلکه عدم وجود دیگر فضایل ها مانند کردار، جذابیت، شوخ طبعی و سخاوتمندی باشد. ممکن است به اشتباه مشکلاتمان را ریشه یابی کرده باشیم. شاید چند نفری باشند که در خطر خودستایی باشند یا فقط به فکر خودشان باشند یا لاف زن باشند؛ اما اعتماد به نفس، اساساً به طور کامل با بینش داشتن، مهربان بودن، شوخ طبع بودن و خوش صحبت بودن هیچ منافاتی ندارد. شاید ما از نابخردی و گستاخی متنفریم نه از اعتماد به نفس.

علاوه بر این، جذابیت فروتنی ممکن است چون نقابی برای پوشاندن آزردگی بزدلانه حاصل از اظهار نظرهای شخصی عمل کند!

شاید ما چندان کم جرات بودن را تحسین نمی‌کنیم که از امتحان کردن اعتماد به نفس می‌ترسیم. این نوع فریب برای حمایت از خود به ویژه برای فیلسوف آلمانی نیچه (١٩٠٠-١٨۴۴) جالب بود. او فکر می‌کرد که اشتباه معمول بسیاری از مسیحیان این است که آن‌ها به “بخشندگی شان” افتخار می‌کنند، در حالی که در واقعیت این بخشی از آن‌ها برای “عدم توانایی شان در انتقام گرفتن” است.

ما باید مواظب باشیم که لباس فضایل پارسایانه را بر تن کمبودهای پست خود نکنیم.”

“متأسفانه، کافی نیست که درونمان مهربان، جالب، باهوش و خردمند باشیم؛ ما باید مهارت‌هایی را پرورش دهیم که به ما اجازه دهند استعداد‌هایمان را در جهان به‌طور گسترده‌تری شکوفا کنیم. اعتماد به نفس چیزی است که نظریه را به عمل تبدیل می‌کند. نباید هرگز به آن به عنوان دشمن چیزهای خوب نگریست؛ اعتماد به نفس، کارگشای حیاتی و منطقی چیزهای خوب است. ما باید به خودمان اجازه دهیم که به‌طور آرام به اعتماد به نفس برسیم.

اگر میخواهید کتابی در زمینه کتاب های توسعه فردی و  اعتماد به نفس مطالعه کنید پیشنهاد میکنم کتاب شهامت را انتخاب کنید برای سفارش آن از هشتگ کتاب روی لینک زیر کلیک کنید !

کتاب شهامت اثر دبی فورد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *