مجله هشتگ کتاب

چگونه قفل خلاقیت مان را باز کنیم ؟

قفل خلاقیتمان را باز کنیم 1

همه ما ممکن است  در این موقعیت ها بوده باشیم ؛ نشستن در مقابل صفحه کامپیوتر یا یک صفحه خالی در دفترچه یادداشت، و به این فکر می کنیم که چه زمانی جریان خلاقیت فرا می رسد؟! .

پیدا کردن ایده و الهام و خلاقیت  زمانی که شما آن را احساس نمی کنید می تواند سخت  باشد. خوشبختانه، اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید، ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا به شما نکات و مثال‌های شخصی را ارائه دهیم  در مورد اینکه چگونه می‌توانیم راه‌هایی برای باز شدن قفل خلاقیت مات در چنین مواقعی پیدا کنیم.

رفتن به طبیعت هر چند کوچک

این ممکن است با عقل سالم جور در نیاید ، اما طبیعت می تواند کارهای شگفت انگیزی برای سلامت روان شما انجام دهد. دانشمندان متوجه شدند که بیرون نشستن و رها کردن تمام افکارمان راهی عالی برای آرامش است. آرامش ذهن و بدن برای استارت خلاقیت ما بسیار مهم است. این می تواند به سادگی نشستن در ایوان پشتی، مشرف به حیاط یا نشستن دریک پارک محلی و یا  وسط جنگل باشد.

به طور کلی، حضور در طبیعت می‌تواند به ما کمک کند تا بهترین وضعیت روحی و روانی خود را برای خلق شدن آثار خلاقانه بیابیم.

فقط بیرون بودن و مدیتیشن روی افکارتان می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.  تماشای پرندگان در حال پرواز یا ابرهای آسمان می‌تواند انگیزه را در شما ایجاد کند تا هر کاری را که نیاز دارید انجام دهید!

think autumn admire landscape

 

طوفان فکری راه بیاندازید

برای راه اندازی طوفان فکری، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید:

1. نوشتن آزاد: به مدت 10 تا 15 دقیقه، بدون اینکه به املاء، گرامر و ساختار جملات توجه کنید، تمام افکار و ایده‌هایی را که به ذهنتان می‌رسد، بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند تا تمام ایده‌های خود را به صورت آزادانه بیان کنید و در آینده می‌توانید با مرور و ویرایش این افکار را به شکل منظم و منطقی درآورید.

2. تغییر محیط: برای ایجاد طوفان فکری، می‌توانید محیط خود را تغییر دهید. مثلا به یک پارک یا محل طبیعی بروید و به اطراف توجه کنید، این کار می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های جدیدی به ذهنتان بیاید.

3. برگزاری جلسات گروهی: با دعوت دوستان یا همکاران خود، یک جلسه گروهی برگزار کنید و به شکل مشارکتی در مورد موضوعی خاص گفتگو کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا از دیدگاه‌های مختلف ایده‌های خود را گسترش دهید و به نتایج بهتری برسید.

4. تمرین مدیتیشن: با تمرین مدیتیشن، می‌توانید ذهن خود را آرام کنید و به تمرکز بیشتری دست پیدا کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های جدیدی به ذهنتان بیاید.

5. خواندن کتاب‌های انگیزشی: خواندن کتاب‌های انگیزشی و موفقیت‌آمیزی می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های جدیدی را بیابید و به انگیزه و انرژی بیشتری دست پیدا کنید. کتاب های توسعه فردی مانند کتاب شیوه گرگ و کتاب باشگاه پنج صبحی ها را پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید

library la trobe study

از گود بیاید بیرون و از بیرون گود به ماجرا نگاه کنید

گاهی اوقات، مهم نیست که چقدر تلاش کنید، ممکن است مانند یک بن بست به نظر برسد. با نوشته هایتان به جایی نمی رسید و احساس می کنید گیر کرده اید. در این شرایط، توصیه می شود یک قدم از پروژه خود عقب نشینی کنید. به ذهن خود اجازه دهید تا از این که به سختی در مورد آنچه که باید انجام شود رانده می شود، آرام شود. مغز شما کارهای زیادی برای شما انجام می دهد و گاهی اوقات مستحق استراحت است.

یک چرت کوچک بزنید یا پیاده روی کنید. حتی می توانید اولین نکته را با این نکته ترکیب کنید و به عنوان “دور شدن از ماجرا ” و از کار خود در طبیعت قدم بزنید و در عین حال در طبیعت الهام بگیرید. زمانی را که نیاز دارید صرف کنید تا کلا از اصل قضیه فاصله بگیرید تا احساس شادابی و انگیزه داشته باشید و مجددا دوباره شروع کنید.

photographer looks at living

مطالعه کنید تا فضای ایده های خود را گسترش دهید

خواندن و نوشتن دست به دست هم می دهند. وقتی می خوانیم، ذهن خود را به روی ایده هایی که از هر کلمه ای که در کتاب نوشته می شود سرچشمه می گیرد، باز می کنیم. اگر احساس ناامیدی می کنید، شاید پیدا کردن کتابی برای خواندن برای مدتی به شما کمک کند. هنگام کشف ایده ها و الهامات جدید از طریق صفحات، می توانید ذهن خود را آرام کنید. شما به طور بالقوه می توانید با خواندن چند فصل از کتابی که قبلاً نوشته شده است، انگیزه لازم را پیدا کنید. سعی کنید داستانی را بخوانید که معمولاً نمی‌خوانید تا ایده‌های خود را برای نوشتن و افق ادبی خود به طور همزمان گسترش دهید!

کار کردن با دست چپ

اگر شما راست‌دست هستید، به جای استفاده از دست راست، سعی کنید با دست چپ کار کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا هر دو نیم کره مغزتان را فعال کنید و  به چالش بکشانید و خلاقیت بیشتری به دست آورید.

 

رفتن و شرکت در برنامه‌های هنری مثل نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌ها سینماها

می‌تواند به شما کمک کند تا خلاقیت خود را افزایش دهید. در واقع، هنر به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی انسان‌ها، می‌تواند به شما کمک کند تا به ایده‌های جدید برسید و خلاقیت خود را تقویت کنید.

شرکت در نمایشگاه‌های هنری و دیدن اثرهای هنری مختلف، می‌تواند به شما کمک کند تا به ایده‌های جدیدی برای خلق اثرهای هنری برسید، از فرایند خلق و خرد کردن آثار هنری دیگران الهام گرفته و خلاقیت خود را تحریک کنید.

همچنین، شرکت در کنسرت‌ها و فیلم‌ها نیز می‌تواند به شما کمک کند تا با ایده‌های جدید و موسیقی و فیلم‌های جدید آشنا شوید و از آنها الهام بگیرید. با شنیدن و دیدن اثرهای هنری مختلف، می‌توانید ایده های جدید در مورد کارتان خلق کنید و یا اگر هنرمندید به طراحی اثرهای هنری خود بپردازید و خلاقیت خود را تقویت کنید.

close up photo mixing oil paints palette 11zon

 

به طور حتمی، شرکت در برنامه‌های هنری می‌تواند به شما کمک کند تا از آثار هنری دیگران الهام بگیرید، به ایده‌های جدید برسید و خلاقیت خود را در شغل و چالش تقویت کنید.

برای خواندن مقالات بیشتر در سایت خرید کتاب هشتگ کتاب  میتوانید روی قسمت مجله هشتگ کتاب کلیک نمایید .

یک نظر در “چگونه قفل خلاقیت مان را باز کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *