مجله هشتگ کتاب

چگونه کیفیت مطالعه را افزایش دهیم ؟

کیفیت مطالعه را افزایش دهیم

با همه گسترش و تنوع و جاذبه هایی که در رسانه های گروهی و فضای مجازی وجود داره بازهم کتاب و مطالعه جایگاه خودش رو حفظ کرده و کتابخوانی و مطالعه یکی از فعالیت هایی است که بسیاری از افراد در طول یک روز زمانی رو به اون اختصاص داده اند. باتوجه به این موضوع بسیاری از افراد واسشون سوال ایجاد میشه وقتی مطالعه میکنن کمیت مهم تره یا کیفیت؟؟ و چگونه میشه کیفیت مطالعه را افزایش داد ؟

آیا میشه با چند بار مطالعه و تکرار یک کتاب هم کمیت رو حفظ کرد و هم کیفیت رو بدست آورد؟؟ واسه همین ما تصمیم داریم تا در خصوص اهمیت کیفیت و کمیت مطالعه بگیم و اینکه این موضوع چقدر میتونه واسه مطالعه ما مهم باشه… پس با ما تا پایان همراه باشید. هدف از مطالعه کتاب، یادگیری و به خاطر سپاری است، نه صرفا گذراندن وقت و مشغول بودن. قبل از رسیدن به موضوع مهم بودن کمیت یا کیفیت چند نکته مهم رو که مطمئنا شما هم با اونها مواجه میشید و مطمئنا میتونه تاثیر فوق العاده ای در مطالعه شما داشته باشه رو باهاتون در میان میزاریم

کیفیت مطالعه یکی از مهمترین عواملی است که تعیین کننده موفقیت در تحصیلات و بهره وری بیشتر در مطالعه کتاب ها است. در این مقاله، به بررسی چگونگی افزایش کیفیت مطالعه پرداخته می شود.

1. ایجاد محیط مناسب برای مطالعه:

ایجاد یک محیط مناسب برای مطالعه بسیار مهم است. چند نکته که باید در نظر گرفت:

ابتدا باید یک اتاق آرام و بدون سروصدا انتخاب کرد. اتاقی که دور از هرگونه مزاحمت و سروصدای محیط پیرامونی باشد. دوری از تلویزیون، تلفن و سایر وسایل الکترونیکی که ممکن است حواس پرتی ایجاد کنند نیز ضروری است.

دوم نور مناسب. یک اتاق با نور کافی برای مطالعه مناسب است. هم نور طبیعی و هم نور مصنوعی می تواند مفید باشد.

سوم داشتن یک میز مطالعه راحت و صندلی پشتیبان. یک میز و صندلی راحت می تواند مطالعه را لذت بخش تر کند.

چهارم داشتن وسایل مورد نیاز مثل کامپیوتر، کتاب، دفتر و قلم. این وسایل باعث می شوند تمرکز بر مطالعه بیشتر باشد.

با رعایت این نکات می توان یک محیط مطالعه مناسب و کارآمد ایجاد کرد. موفقیت در درس و مطالعه نیازمند چنین محیطی است.

2. برنامه ریزی مطالعه:

برنامه ریزی مطالعه بسیار مهم است تا بتوان به بهترین شکل ممکن مطالعه کرد. چند نکته در برنامه ریزی مطالعه:

ابتدا باید اهداف مشخصی برای مطالعه داشت. باید مشخص کرد چه مطالبی را باید مطالعه کرد و چه نتایجی را انتظار داشت. بدون هدف مشخص، مطالعه بی رویه خواهد بود.

برنامه زمانی مشخصی برای مطالعه تنظیم کرد. بهتر است هر روز ساعات ثابتی را به مطالعه اختصاص داد تا به عادت تبدیل شود. مثلا هر شب 2-3 ساعت مطالعه داشته باشیم.

مطالب مطالعه را به بخش های کوچکتر تقسیم کرد. این کار باعث می شود مطالعه ملموس تر به نظر برسد و انجام آن آسان تر شود.

در طول مطالعه تمرکز را حفظ کرد. برای این کار می توان کمی استراحت کرد، قهوه یا چای نوشید و سپس دوباره مطالعه را از سر گرفت.

پس از مطالعه مروری بر آموخته ها داشت. این کار باعث می شود مطالب در حافظه بلند مدت بهتر جای بگیرند.

با برنامه ریزی دقیق مطالعه می توان به بالاترین بازدهی در زمان کمتر دست یافت. موفق باشید!

reading lake summer book 0

3. استفاده از منابع مناسب:

استفاده از منابع مناسب نیز یکی از عواملی است که به افزایش کیفیت مطالعه کمک می کند. برای این منظور، بهتر است منابعی را که مربوط به موضوع مطالعه شما هستند، پیدا کنید و از آنها استفاده کنید. همچنین، از منابع مختلفی مانند کتب، نشریات و مقالات علمی استفاده کنید.

4. تمرکز و توجه:

تمرکز و توجه به موضوع مطالعه نیز یکی از مهمترین عواملی است که به افزایش کیفیت مطالعه کمک می کند. برای این منظور، پیشنهاد می شود که در محیطی آرام و خلوت و با برنامه ریزی مناسب مطالعه کنید و از استفاده کردن ابزارهایی که حواس شمارا پرت میکنند  خودداری کنید.

تمرکز حواس و تقویت حافظه اگر به ذره بین دقت کنید متوجه میشید که تمرکز چقدر اهمیت داره و میتونه نور خورشید رو توی یک نقطه جمع کنه و باعث سوزاندن بشه. تمرکز حواس توی مطالعه هم همینطور هست اگر شما روی مطالعه متمرکز باشید و تمرکز حواس خودتون رو تقویت کنید مطمئنا هر چیزی رو که مطالعه میکنید به راحتی یاد میگیرید و گذشته از اون به سادگی هرچه تمام تر اونرو به یاد میارید

برای اینکه بتوانید با تمرکز مطالعه کنید قبل از هرچیز تمام عوامل حواس پرت کن رو حذف کنید. بسیاری از دوستان هستند که تلفن همراه رو نمیتوانند کنار بزارند، اصلا بهش اعتیاد پیدا کردند ( اعتیاد موبایلی)، از بین بردن این نوع اعتیاد کمی سخته اما شدنیه

5. تکرار و مرور:

تکرار و مرور موضوعات مطالعه نیز به افزایش کیفیت مطالعه کمک می کند. برای این منظور، بهتر است مطالب را مرتباً مرور کرده و به تکرار آنها توجه کنید. همچنین، بهتر است مطالبی که مشکل دارید را دوباره مرور کنید تا آنها را بهتر فهمیده و حفظ کنید.

 

کیفیت یا کمیت؟؟ مسئله این است!! »کمیت مطالعه «است، نه »کیفیت مطالعه «یکی از نکات مهمی که باید موقع مطالعه به اون دقت کنیم اینکه خوب بخونیم، خوب بفهمیم و خوب یاد بگیریم از حجم مطالعه ما مهم تر…پس از این به بعد تنها به دنبال کمیت مطالعه نباشید، همیشه کیفیت رو چاشنی اون بکنید تا نتیجه و خروجی کارتون بهتر باشه. برای افزایش کیفیت مطالعه ابتدا سعی کنید تا برنامه ریزی خودتون رو درست کنید.تنظیم وقت مطالعه برای کارهای مطالعاتی، به این دلیل مهم است که ما میتونید بعد از مدتی روی زمان خودمون تسلط بیشتری داشته باشیم. این موضوع میتونه کمک کنه تا کمبود زمان به نحوی جبران بشه و از طرفی با یادگیری روش های تندخوانی میتونیم بیشتر زمان رو به نفع خودمون ذخیره کنیم. برای اینکه بتونید کیفیت مطالعه رو افزایش بدید تمامی مراحلی رو که توی بخش های قبل گفته شد حتما انجام بدید و موقع مطالعه هم سعی کنید برنامه ریزی شما به نحوی باشه که مجبور نشید روی خودتون فشار بیارید تا اون برنامه رو اجرا کنید. شما باید موقع برنامه ریزی باکیفیت برای هر زمان مطالعه خودتون گذشته از وقتی رو که تعیین میکنید تعداد صفحات رو هم تعیین کنید و مشخص کنید که نتیجه اون زمان مطالعه باید چی باشه. آخر هر شب باید مطالعه خودتون رو بسنجید و ببینید آیا تونستید طبق برنامه ای که واسه خودتون تعیین کردید پیش برید یا نه؟؟

اگر نمیدانید چگونه عادت مطالعه را در خود ایجاد کنید روی مقاله زیر کلیک نمایید برای خواندن دیگر مقالات سایت هشتگ کتاب میتوانید به قسمت مجله هشتگ کتاب مراجعه نمایید .

چگونه عادت مطالعه را در خود ایجاد کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *