مجله هشتگ کتاب

چگونه عادت مطالعه را در خود ایجاد کنیم ؟

ایجاد عادت مطالعه 1

مطالعه یکی از فعالیت‌های مهم وضروری برای یادگیری و پیشرفت در زندگی است. اما برای بسیاری از افراد، مطالعه به یک عادت تبدیل نشده است و با مشکلاتی مانند عدم تمرکز، عدم علاقه‌مندی و کمبود زمان مواجه هستند. در این مقاله، به بررسی راه‌های ایجاد عادت مطالعه در خود می‌پردازیم.

۱. تعیین هدف و برنامه‌ریزی

اولین قدم برای ایجاد عادت مطالعه، تعیین هدف و برنامه‌ریزی است. باید به دقت تعیین کنید که چه موضوعاتی را می‌خواهید بخوانید و چه میزان زمان را به مطالعه اختصاص خواهید داد. هدف قابل دستیاب بودن و در عین حال چالش‌برانگیز بودن باید باشد. همچنین، برنامه‌ریزی برای چگونگی مطالعه نیز بسیار مهم است؛ مثلاً آیا قصد دارید برای یادگیری یک مبحث خاص، کتاب‌های مرتبط را بخوانید یا به دنبال مطالعه کتاب هایی با موضوعات جدیدتر هستید؟

۲. انتخاب مکان مناسب برای مطالعه

ایجاد محیط مناسب برای مطالعه نیز از عوامل مهم در ایجاد عادت مطالعه است. برای ایجاد یک محیط مناسب برای مطالعه، باید فضایی را به عنوان محل مطالعه خود انتخاب کنید که از هرگونه مزاحمت و حواس‌پرتی خارج باشد. برای مثال،می‌توانید یک میز کار یا یک نیمکت را در یک اتاق خلوت قرار دهید و امکانات مورد نیاز برای مطالعه خود را در آنجا فراهم کنید. همچنین، می‌توانید با ایجاد یک فضای آرام و دلنشین، محیطی را برای مطالعه خود ایجاد کنید.

۳. شروع با کتاب‌های کوتاه

شروع با کتاب‌های کوتاه و ساده می‌تواند برای شما مفید باشد. این کتاب‌ها معمولاً به شما کمک می‌کنند تا به دانش مورد نیاز برای مطالعه کتاب‌های پیچیده‌تر برسید. همچنین، این کتاب‌ها می‌توانند به شما انگیزه بیشتری برای ادامه مطالعه بدهند.

۴. ایجاد عادت مطالعه در زمان‌های خالی

یافتن زمان‌های خالی در روز برای مطالعه نیز بسیار مهم است. ممکن است برای شما مناسب باشد که از طریق تغییر الگوی خواب، صبح‌ها بیشتر از زمان استفاده کنید و یا در زمان ناهار یا وقت فراغت مطالعی، مطالعه کنید. برای ایجاد عادت مطالعه، بهتر است در زمان‌های ثابت ویا مشخصی مطالعه کنید تا به سرعت به یک الگوی مطالعه منظم دست پیدا کنید.

۵. ایجاد تعهد

برای ایجاد عادت مطالعه، باید به خودتان تعهد کنید. می‌توانید با خودتان قرارداد ببندید که هر روز برای مدت مشخصی مطالعه کنید و این را به دیگران اعلام کنید تا به شما تشویق کنند. همچنین، می‌توانید با دوستان خود یا اعضای خانواده‌تان توافق کنید که هر هفته یک بار مطالعه دورهمی داشته باشید.

۶. خودسازی

خودسازی نیز می‌تواند به شما در ایجاد عادت مطالعه کمک کند. این به معنای تغییر رفتارهای خود و بدست آوردن عادت‌های جدید است. برای خودسازی، می‌توانید از تکنیک‌های مانند ایجاد یک لیست از هدف‌های خود و بررسی پیشرفت خود در دستیابی به آن‌ها استفاده کنید.

برای ایجاد عادت مطالعه، باید صبور و پایدار باشید و این را به یک الگوی زندگی خود تبدیل کنید. با تمرین و تکرار، به سرعت به یک مطالعه‌کننده حرفه‌ای تبدیل خواهید شد و به دانش و مهارت‌های جدیدی دست پیدا خواهید کرد.

چگونه از مطالعه کردن لذت ببریم ؟

موضوعی مطالعه کنید که برایتان جذاب و خوشایند است. اگر موضوع برایتان جالب باشد، از مطالعه آن لذت خواهید برد.

اهداف واضحی برای مطالعه تعیین کنید. وقتی می دانید چرا می خوانید و چه چیزی می خواهید یاد بگیرید، مطالعه هدفمندتر و لذت بخش تر می شود.

در مورد مطالبی که می خوانید تامل کنید. به ارتباط آن با زندگی واقعی یا دانش قبلی خود فکر کنید. این کار مطالعه را عمیق تر و پربارتر می کند.

با انجام فعالیت هایی مثل خلاصه نویسی، یادداشت برداری و مرور ذهنی مطالب، مشارکت خود را در مطالعه افزایش دهید. این کارها مطالعه را فعال و لذت بخش می سازد.

مطالعه را به صورت تفریحی و با میل و رغبت انجام دهید نه اجبار. اجباری خواندن موجب کاهش لذت مطالعه می شود.

مطالعه را با فواصل کوتاه استراحت همراه کنید تا برایتان خسته کننده نباشد. لذت بردن از یک فعالیت تا حد زیادی به میزان خستگی حاصل از آن بستگی دارد.

چند راهکار برای افزایش تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی در هنگام مطالعه

هر گونه حواس پرتی را حذف کنید. مثل خاموش کردن تلفن همراه، خارج کردن افراد دیگر از محیط مطالعه و…

قبل از مطالعه ورزش کنید. ورزش کردن باعث افزایش جریان خون به مغز و در نتیجه افزایش تمرکز می شود.

استراحت کافی داشته باشید. خواب کافی و مناسب برای تمرکز بهتر حین مطالعه ضروری است. مواد غذایی مغز مانند ماهی، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. این مواد به تمرکز مغز کمک می کنند.

هنگام مطالعه، فقط بر مطالعه تمرکز کنید. حواستان را پرت نکنید و تمرکزتان را از دست ندهید.

اگر تمرکزتان از بین رفت مکث کوتاهی کنید و آرام نفس بکشید تا تمرکزتان بازگردد. سپس دوباره مطالعه را از سر بگیرید.

زمان مطالعه را محدود کنید تا از پراکندگی جلوگیری شود. مثلا 25 دقیقه مطالعه و 5 دقیقه استراحت. این مدل کمک می کند تمرکزتان را حفظ کنید.

روشن کردن یک شمع در هنگام مطالعه برای افزایش تمرکز

شمع‌روشن کردن به عنوان یکی از روش‌های محبوب برای کمک به تمرکز در هنگام مطالعه و یا مدیتیشن شناخته شده است. برای شمع‌روشن کردن به صورت درست و موثر، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

1. انتخاب یک شمع مناسب: برای شمع‌روشن کردن، بهتر است از شمع‌های عطردار و با روایح قوی خودداری کنید، زیرا این نوع شمع‌ها ممکن است توجه شما را پرت کنند. بهترین نوع شمع برای این منظور، شمع‌های ساده با رنگ آرام و بدون عطر هستند.

2. انتخاب یک محل مناسب: برای شمع‌روشن کردن، بهتر است یک محیط آرام و بدون مزاحمت انتخاب کنید. همچنین، محیطی با نور کم و آرامش بخش، می‌تواند به شما در تمرکز و رویارویی با افکار پرت و ناخواسته کمک کند.

3. روشن کردن شمع: پس از انتخاب شمع و محل، شمع را در محل مناسب قرار داده و با استفاده از کبریت یا شمعدان، آن را روشن کنید. در زمان روشن کردن شمع، می‌توانید به خودتان بگویید که حالا به تمرکز بر روی مطالعه می‌پردازید و این روشن کردن شمع، نمادی از تصمیم شما برای انجام دادن این کار است.

4. تمرکز بر روی شعله شمع: بعد از روشن کردن شمع و قرار دادن آن در محل مناسب، شمع را در نظر بگیرید و به شعله آن تمرکز کنید. در حین مطالعه، همچنان به شعله شمع توجه کنید و سعی کنید تا به آرامش و تمرکز خود ادامه دهید.

5. پایان شمع‌روشن کردن: پس از اتمام مطالعه، شمع را خاموش کنید و به خودتان بگویید که این کار به شما کمک کرد تا بهتر و با تمرکز بیشتری مطالعه کنید.

1

برای شروع مطالعه با کتاب های کم حجم مانند کتاب پیرمرد و دریا ، کتاب انسان در جستجوی معنا ، کتاب بابالنگ دراز و … میتوانید شروع کنید  برای سفارش این کتاب ها میتوانید رو اسامی آنها کلیک کنید و وارد صفحه خرید شوید و آنهارا از هشتگ کتاب سفارش دهید .

اگر نمیدانید در اوایل چه کتابی را مطالعه کنید پیشنهاد میکنم مقاله چه کتابی بخونم ؟ رو حتما مطالعه نمایید

چه کتابی بخونم ؟ برای هر مشکلی کتابی وجود داره

یک نظر در “چگونه عادت مطالعه را در خود ایجاد کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *