نقد و بررسی کتاب

نقد و بررسی کتاب خداوند الموت + جملات زیبا + نظرات مردم

الموت 1

«خداوند الموت» رمانی تاریخی نوشته پل آمیر ، شاعر، نمایشنامه نویس و رمان نویس  است. این رمان داستان حسن صباح، بنیان‌گذار دولت اسماعیلی نزاری، که به «قاتل‌ها : حشاشین» نیز معروف است، و مبارزه او علیه امپراتوری قدرتمند سلجوقی در قرن یازدهم را روایت می‌کند. این کتاب به دلیل نمایش واضح شخصیت ها و دقت تاریخی آن مورد تحسین گسترده قرار گرفته است. در این بررسی، جنبه های مختلف این کتاب از جمله طرح داستان، شخصیت ها، سبک نگارش و زمینه تاریخی آن را بررسی خواهیم کرد.

خلاصه حال و هوای داستان

رمان با حسن صباح جوانی شروع می شود که در شهر ری در ایران زندگی می کند. او از جامعه فاسد و منحط اطراف خود سرخورده می شود و به شاگرد معلمی مرموز تبدیل می شود که هنر ترور و اصول ایمان اسماعیلی را به او می آموزد. حسن پس از سال‌ها آموزش، تصمیم می‌گیرد تا جامعه‌ای از پیروان اسماعیلی را در قلعه الموت در کوه‌های شمال ایران تأسیس کند.

گروه حسن از نظر قدرت و تعداد زیاد می شود و او شبکه ای از قاتلان را ایجاد می کند که دستورات او را اجرا می کنند. او همچنین با حاکمان همسایه که تحت تأثیر مهارت و حیله گری او قرار گرفته اند، اتحاد برقرار می کند. با این حال، موفقیت او توجه امپراتوری قدرتمند سلجوقی را به خود جلب می کند، که او را به عنوان یک تهدید می بیند و مجموعه ای از حملات را علیه قلعه او انجام می دهد.

حسن برای زنده ماندن مجبور می شود به عقل خود و پیروانش تکیه کند و درگیر یک سری دسیسه ها و نبردها علیه نیروهای سلجوقی می شود. علیرغم احتمالات بسیار، او موفق می شود در برابر دشمن مقاومت کند و در نهایت پیروز می شود و اولین دولت اسماعیلی نزاری را تأسیس می کند. با این حال، پیروزی او تلخ است، زیرا متوجه می شود که مبارزه اش برای او گران تمام شده است و پیروانش در آینده با چالش های زیادی روبرو خواهند شد.

شخصیت ها

شخصیت های رمان پیچیده و به خوبی ترسیم شده اند و هر کدام دارای شخصیت و انگیزه ای متمایز هستند. حسن صباح شخصیت محوری رمان است و سفر او از یک جوان سرخورده به یک رهبر قدرتمند با عمق و ظرافت زیادی به تصویر کشیده شده است. او شخصیتی کاریزماتیک است که هم بی رحم و هم دلسوز است و تلاش او برای ایجاد یک جامعه عادلانه الهام بخش و غم انگیز است.

از دیگر شخصیت‌های مهم رمان می‌توان به مرشد حسن، معلم مرموز اشاره کرد که او را در هنر ترور و اصول ایمان اسماعیلی تربیت می‌کند. ملک شاه سلطان سلجوقی نیز وجود دارد که حسن را تهدیدی برای قدرت خود می‌داند و مجموعه‌ای از حملات را علیه او انجام می‌دهد. این رمان همچنین دارای انبوهی از شخصیت‌های فرعی، از جمله پیروان حسن، دشمنان و متحدانش است که تابلویی غنی از شخصیت‌ها و انگیزه‌ها را ارائه می‌دهند.

Asabah2

سبک نوشتن

سبک نوشتاری نویسنده کتاب و  همینطور مترجم آن ذبیح الله منصوری هم جذاب و هم خاطره انگیز است. او از زبانی زنده برای توصیف مناظر و فرهنگ های ایرانی استفاده می کند و با استفاده ماهرانه از دیالوگ و توصیف شخصیت ها را زنده می کند. این رمان به سبکی واضح و در دسترس نوشته شده است که به راحتی می‌توان طرح پیچیده و خرده‌پینگ‌های مختلفی را که در سراسر کتاب در هم تنیده شده‌اند، دنبال کرد.

زمینه تاریخی

داستان «خداوند الموت» در قرن یازدهم می گذرد، دوره ای از آشفتگی ها و تحولات بزرگ در خاورمیانه. این زمان درگیری بین امپراتوری سلجوقیان بود که بخش اعظم ایران را فتح کرده بود و حاکمان محلی مختلف که در برابر حکومت آن مقاومت می کردند. این دوران نیز با ظهور فرقه‌ها و فرقه‌های مختلف، از جمله اسماعیلیان، که در پی ایجاد دیدگاه خود در مورد جامعه‌ای عادلانه بودند، دوران جوشش مذهبی بود.

این رمان بر اساس وقایع و شخصیت های تاریخی نوشته شده است و نویسنده برای اطمینان از صحت آن تحقیقات گسترده ای انجام داده است. او از طیف وسیعی از منابع، از جمله گزارش‌های تاریخی، شعر، و افسانه‌ها استفاده می‌کند تا تصویری واضح و معتبر از زندگی در ایران قرن یازدهم خلق کند.

جمع بندی

«خداوند الموت» رمانی جذاب و خوش نوشته است که نگاهی اجمالی به تاریخ و فرهنگ ایران قرن یازدهم دارد. بازی گرفتن  ماهرانه نویسنده  از شخصیت ها و استفاده از زبان، خواندن کتاب را لذت بخش می کند، در حالی که دقت تاریخی آن بر جذابیت آن می افزاید. خواندن این رمان برای هر کسی که به تاریخ، سیاست و مذهب علاقه مند است، واجب است و تا مدت ها پس از اتمام آن، تأثیری ماندگار بر روی خوانندگان خواهد گذاشت.

نظرات خوانندگان کتاب خداوند الموت

1. بااین کتاب درزمان سفر کنید تا به سده ششم وبه قلعه الموت برسید. حشاشین را در حال بار زدن داروها و تریاق ناب و کمیاب میبینید. ازاین پس صبر کنید و با داستان جذاب پل آمیر و ترجمه زیبای ذبیح ا… منصوری به تماشای ادامه بخشی از تاریخ بزرگ ایران بنشینید. از درون و بیرون قلعه و سبک زندگی ساکنان آن باخبر شوید. در جنگ های تن به تن شرکت کنید. سیاستها و کیاستها را دریابید. و با غیورمردانی که برای احیای دوباره ایران پس از یورش اعراب از جان گذشتند همراه باشید.

 

2.کتاب به عنوان رمان تاریخی بسیار خوب و جذاب است ولی در کل مشکلات تاریخی و ترتیب وقایع زیاد دارد، امیدوارم مردم عادی بعد از خواندن، وقایع کتاب را صرف تاریخ نگیرند.
کارهای منصوری همیشه دارای ویژگی های خاص مثل توضیحات زیاد، اطلاعات حاشیه ای، نثر جذاب و …. است که در این کتاب با تعریف و تمجدید های فراوان از حسن صباح در آمیخته شده.
در نهایت خواندن کتاب را به همه توصیه میکنم تنها با ذکر این نکته که استناد تاریخی نمیتوان کرد ولی توضیح که در مورد حشاشیون داده درست است

 

3.حال و هوای قرن 7 را به تصویر میکشه. اینکه حس میکنی انگار وضعیت الان تو هم مثل اون دوران هستش. تاریخ همینطوری هستش، فکر میکنی دورانی که خودت داخلش هستی خیلی اوضاع مناسبی نداره، اما وقتی به تاریخ رجوع میکنی متوجه میشوی که این یک چیز عادی است و همیشه یک عده بدنبال زیاده خواهی و بدست آوردن قدرت بودند تا با حس سیری ناپذیر قدرت خودشان را ارضا کنند. در این بین تعدادی نیز منفعت طلب و چاپلوس و حسود هم پیدا میشوند که برای رسیدن به هدفهاشون حاظرند که چه کارهایی بکنند.!!!

 

4.من كتا‌ب‌خواني را به صورت جدي با ترجمه‌هاي مرحوم (ذبيح‌الله منصوري) آغاز كردم. پيرامون ترجمه‌هاي معروف ايشان نقل و حديث‌هاي فراواني وجود دارد كه كاري به هيچ كدام از آن‌ها ندارم. واقعيت امر اين است كه آن مرحوم حق بزرگي بر گردن بازار نشر ايران در دهه‌ي شصت و اوائل دهه‌ي هفتاد دارد. آن‌هايي كه يادشان مي‌آيد حتماً به خاطر دارند كه كتاب‌هاي ايشان هيچ وقت در قفسه‌ي كتابفروشي‌ها نمي‌ماند، چه برسد به اين كه خاك بخورد. به نوعي مي‌شود گفت بازار نشر ايران تا حد زيادي، از كارگر چاپخانه بگيريد تا حروف‌چين، ناشر، پخش‌كننده و كتابفروش به ايشان مديون‌اند
من وامثال من نيز كه كتاب‌خواني را با ترجمه‌هاي ايشان آغاز كرديم و بعدها براي خود صاحب سليقه شديم و در كتاب‌خواني خط پيدا كرديم نيز به ايشان مديونيم. براي آن مرحوم همواره احترام قائلم

 

5.الموت منطقه ای واقع در جنوب غربی دریای مازندران بود که منطقه ای کوهستانی بشمار می آید و در دنیای قدیم یکی از مراکز بزرگ داروسازی بشمار میرفت. حسن صباح که در الموت زندگی میکرد یک آریایی نژاد محسوب میشد و پیروانش اسم او را بدون علی ذکره السلام بر زبان نمی آوردند و همچنین او را خداوند الموت مینامیدند. حسن صباح یا خداوند الموت در واقع رهبر و امام فرقه “باطنی” شمرده میشد. فرقه باطنی فرقه ای از مذهب اسماعیلیه است که مثل تمام شیعیان، علی بن ابیطالب را امام اول میدانست و فرزندان او را تا امام جعفر صادق امام میشمرد. ولی بعد از امام جعفر صادق عقیده داشت که پسرش اسماعیل امام است، نه پسر دیگرش امام موسی کاظم. دوران قدرت الموت از قیامت القیامه یعنی سال 1164 میلادی زمانیکه کیش باطنی آشکارا خود را معرفی نمود و جنگ کرد، شروع شد، و هنگام حمله هلاکوخان خاتمه یافت، یعنی 95 سال دوران قدرت باطنی ها طول کشید.

 

6.این کتاب از نظر من بیشتر از پنج ستاره ارزش داره
داستانی بسیار جذاب و خواندنی
ایده ایی جدید از حسن صباح که در ظاهر مسئله دین رو نشون می داد و باطنا در صدد بیرون کردن متجاوزان از خاک ایران بود
گروه حسن صباح جزو یکی از مخوف ترین گروه های تروریستی در کل اعصار شناخته شده و هر شخصی که بوسیله حسن صباح دستور ترورش داده می شد بدون هیچ شک و شبهه ایی به قتل می رسید
جایی خوندم که این ایده رو خیام تو ذهن حسن صباح نشوند!
خداوند الموت کتابی است نوشتهٔ نویسنده‌ فرانسوی، پل آمیر. موضوع کتاب نهضت حسن صباح است. حسن صباح بنيان‌گذار فرقه زيرزميني اسماعيليه مي‌باشد.
نويسنده در اين كتاب كوشيده است تا زندگي حسن صباح را مورد بررسي قرار داده و در كنار آن با بازنگري تاريخ سلجوقیان و وزراي ايرانيشان چون خواجه نظام‌الملك، چهره آن روزهاي ايران زمين را در كنار فرقه سري اسماعيليان آشكارا نشان دهد. این کتاب، توسط مترجم مشهور ایرانی، ذبیح الله منصوری به زبان فارسی ترجمه شده  است.
ذبیح الله منصوری در مقدمه کتاب می نویسد: “برداشتی که در این کتاب از نهضت حسن صباح شده، غیر از آن است که تا امروز در کتب دیگر راجع به فرقه اسماعیلیه نوشته اند و از آنچه نویسنده این کتاب میگوید چنین استنباط میشود که نهضت حسن صباح، فقط یک نهضت مذهبی نبوده و آن مرد میخواسته که ایران را از تحت سلطه خلفای عباسی یا کسانی که از سلاطین و امرای محلی ایران بودند اما از خلفای عباسی گوش شنوا داشتند، برهاند.” نویسنده این کتاب، پل آمیر در بخش پایانی کتاب می گوید: “با اینکه دوره قدرت الموت بیش از ۹۵۵ سال طول نکشید زبان فارسی بوسیله باطنی ها خیلی توسعه یافت و زبان عربی را عقب زد و در ایرانیان حس مناعت ملی که قرن ها خوابیده بود بیدار گردید.”

 

7.وقتی قرار شد یک ماه تو ییلاق بمونیم از فکر بی کتابی غصه ام گرفته بود که این کتاب که دست مامان بود توجه منو بخوش جلب کرد، هر روز وقتی بدست می گرفتمش چنان منو مسخ خودش می کرد که باید کلی التماسِ مامان می کردم تا ازم نگیردش. تازه بعد من هم بابام خوندش و نمی دونم آخرش مامان تونست بخوندش یا نه!!!ا
یادمه بعدها که بزرگتر شدم احساس کردم بعضی مطالب کتاب تحریف شده بوده و همین ناراحتم کرد.ولی حالا از اینکه راجع به حسن صباح یه کتاب جذاب خوندم خوشحالم، البته بدون تأیید درست بودن یا نبودن برخی مطالبش اینو می گم

 

نقاط ضعف کتاب :

1. ریتم آهسته: سرعت رمان می تواند کند باشد، به خصوص در قسمت های اولیه کتاب، که می تواند برای برخی از خوانندگان درگیر ماندن باشد.

2. عدم رشد شخصیت: در حالی که شخصیت اصلی، حسن صباح، به خوبی توسعه یافته است، برخی از شخصیت های دیگر رمان می توانند تا حدودی تک بعدی به نظر برسند.

3. تصویری ساده از خیر و شر: رمان می تواند تا حدودی در به تصویر کشیدن خیر و شر ساده انگارانه باشد، به گونه ای که قاتلان اسماعیلی به عنوان «بچه های خوب» و امپراتوری سلجوقیان به عنوان «بچه های بد» نمایش داده می شوند.

نکات مثبت کتاب :

1. دقت تاریخی: این کتاب به دقت مورد بررسی قرار گرفته است و تصویری دقیق از زندگی در قرن یازدهم در ایران ارائه می دهد که بر جذابیت آن برای خوانندگان علاقه مند به تاریخ می افزاید.

2. شخصیت پردازی واضح: شخصیت های رمان به خوبی ترسیم شده و جذاب هستند، به ویژه شخصیت اصلی، حسن صباح. استفاده نویسنده از دیالوگ و توصیف شخصیت ها را زنده می کند و به آنها احساس واقعی بودن می دهد.

3. سبک نوشتاری جذاب: کتاب به خوبی نوشته شده و جذاب است، با سبک نوشتاری واضح و قابل دسترس که پیروی از طرح پیچیده و خرده‌پینگ‌های مختلف که در سراسر کتاب در هم تنیده شده‌اند را آسان می‌کند.

4. مضامین تامل برانگیز: این رمان تعدادی مضامین تامل برانگیز از جمله ماهیت قدرت، نقش دین در جامعه و اخلاق خشونت را مطرح می کند که می تواند بحث ها و بحث های جالبی را در میان خوانندگان ایجاد کند.

5. داستان الهام‌بخش: نمایش رمان مبارزه حسن صباح برای ایجاد جامعه‌ای عادلانه، هم الهام‌بخش و هم غم‌انگیز است و می‌تواند تا مدت‌ها پس از پایان کتاب، تأثیری ماندگار بر خوانندگان بگذارد.

برخی از جملات زیبای  کتاب خداوند الموت

1. «خداوند به حکمت بیکران خود به ما قدرت داده تا سرنوشت خود را بسازیم».

2. «لا اله الا الله و محمد پیغمبر اوست. اما فراموش نکنیم که خدا نیز خدای انتقام جو است».

4. «محکم ترین فولاد در داغ ترین آتش ساخته می شود».

5. “مردی که چیزی برای از دست دادن ندارد، در واقع مرد خطرناکی است.”

6. «راه حق راه سختی است پسرم، موانع و خطرات پراکنده است و بسیاری در کنار راه خواهند افتاد».

7. “در جنگ، مانند عشق، هیچ قانونی وجود ندارد.”

8. «میزان واقعی انسان در ثروت یا قدرت او نیست، بلکه در شجاعت و شفقت اوست».

9. “بزرگترین پیروزی در شکست دادن دشمنان نیست، بلکه در تبدیل آنها به هدف خود است.”

10. «درختی که در باد خم می شود، درختی است که از طوفان جان سالم به در می برد».

11. “تنها چیزی که برای پیروزی شر لازم است این است که انسانهای خوب کاری انجام ندهند.”

12. “مرگ یک بخش طبیعی از زندگی است پسرم. همه ما باید روزی با آن روبرو شویم. تنها سوال این است که چگونه با آن روبرو خواهیم شد؟”

اگر قصد خرید رمان تاریخی را دارید این کتاب رو حتما مطالعه کنید برای ثبت سفارش و خرید کتاب خداوند الموت با ارسال رایگان  در هشتگ کتاب روی قسمت زیر کلیک کنید .

کتاب خداوند الموت بدون سانسور حسن صباح

.

 

.

.

.

.

نقد و بررسی رمان شاهکار کیمیاگر + جملات معروف

نقد و بررسی رمان یازده دقیقه بدون سانسور

نقد و بررسی کتاب مثل یک زن رفتار کن مثل مرد فکر کن

یک نظر در “نقد و بررسی کتاب خداوند الموت + جملات زیبا + نظرات مردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *